1.čitanje: Br 11, 25-29: O, kad bi sav narod postao prorok!
Psalam: Ps 19: NAREDBA GOSPODNJA SRCE SLADI
2.čitanje: Jak 5,1- 6 : Bogatstvo vam istrunu
Evanđelje: Mk 9,38 – 43.45.47-48 : Tko nije protiv nas, za nas je.
U NAŠOJ ŽUPI SVETKOVINA: MIHAEL GABRIJEL I RAFAEL
Sveto pismo otkrilo je vlastita imena samo tri anđela, od kojih svi pripadaju Zboru arkanđela. Imena su svima dobro poznata: Mihael, Gabrijel i Rafael. Drevna apokrifna literatura Starog zavjeta sadrži još nekoliko imena arkanđela uz tri spomenuta.
Mihael od hebrejskog Mikha’el, što znači: „Tko je kao Bog“? Njegovo je ime bojni poklič; i štit i oružje u borbi, i vječni trofej pobjede. O popularnosti ovog imena u Starom zavjetu govori činjenica da se u svetim knjigama spominje desetak osoba koje nose ime Mihael.
Kao vlastito ime jednog od velikih arkanđela, riječ Mihael pojavljuje se prvi put u knjizi proroka Danijela, gdje se on naziva: “Mihael, jedan od glavnih knezova”, i opet: ” Ustani Mihaele, veliki kneže, koji braniš sinove svoga naroda.”
Naziv “Arkanđeo” daje se samo svetom Mihaelu, iako sveta predaja i liturgija Crkve pripisuju isti naslov svetom Gabrijelu i svetom Rafaelu: Uzvišeni položaj koji je zauzimao sveti Mihael može se objasniti činjenicom da, iako po prirodi pripada relativno nižem redu, njegova izrazita revnost za slavu Božju i spasenje svojih subraća anđela, u vrijeme Sotonine pobune, zaslužila mu je takvu slavu i moć da se izjednači i čak nadmaši milošću takve nebeske duhove koji po prirodi pripadaju mnogo višem Zboru..
Crkva svetog Mihaela naziva “Knezom nebeskih četa” -(Princeps militiae caelestis). Mihael je jedini na koga se u Svetom pismu odnosi ova titula, ali postoji dobar razlog za mišljenje da je on možda najviši od svih anđela.” Sveti Mihael je doista knez nebeskih četa, ali to je dovoljno objašnjeno moći koju mu je dao Bog, a ne nužno superiornošću prirode. Vjerujemo da moć te vrste ne bi bila dodijeljena Serafinima i Kerubinima koji su živo Božje prijestolje, već prije onima koji pripadaju redu službenih duhova, naime Kneževstvima, Arkanđelima i Anđelima, koji su “poslani služiti im, koji će primiti baštinu spasenja.”
Sveti Mihael je oduvijek bio anđeo ratnik, borio se najprije protiv sotone i njegovih demona od početka, a zatim, tijekom vremena, protiv svih neprijatelja Božjeg naroda. On je “veliki knez, koji se zalaže za djecu svoga naroda”. Kako od davnina, tako i danas, sveti je Mihael veliki branitelj Crkve Kristove na zemlji.
“Nitko mi nije pomoćnik u svemu ovome, osim Mihael, knez tvoj.” “U to će vrijeme ustati Mihael, veliki knez, koji se zalaže za sinove svoga naroda.” Sveti Mihael koji je branio i štitio Božju djecu u duhovnom svijetu, trebao je istu zaštitu proširiti na ljudsku Božju djecu ovdje na zemlji. Okružen i ugrožen neprijateljskim poganskim narodima, nad kojima je Sotona uspostavio svoju tiransku vlast, sveti Mihael nije mogao ostati ravnodušan na ovaj novi oblik zavođenja i pobune koji je uveo njegov glavni neprijatelj među djecom čovječjom. Sve dok Sotona ustraje u svojim napadima, nebeski prvak, Knez nebeskih četa nastavit će rušiti njegove planove starim ratnim pokličem: “Tko je kao Bog?”
U Starom zavjetu, dakle, sveti Mihael je Anđeo par excellence, Anđeo Gospodnji, nacionalni Anđeo čuvar Izraelaca. Ponekad, posebno u Knjizi Izlaska, ovaj “Anđeo Gospodnji” naziva se jednostavno, Gospodin; kao na primjer u ovom odlomku, “I Gospodin je išao pred njima da im pokaže put danju u stupu od oblaka, a noću u stupu od ognja, da bi mogao biti vodič njihovog putovanja u oba vremena.” Onaj koji je u ovom odlomku nazvan “Gospodin”, ponovno se spominje u istom svojstvu kao i “Anđeo Božji” u sljedećem odlomku: “A anđeo Božji, koji je išao pred taborom Izraelovim, ostavivši čelo, stajao je iza, između egipatskog tabora i izraelskog tabora, i bio je tamni oblak, koji je prosvjetljivao noć.” Ovaj vrlo mudar vojni manevar jasno pokazuje strategiju princa nebeskih četa.
Kao nacionalni anđeo čuvar Izraelaca i Božji posebni izaslanik Njegovom narodu, sveti Mihael je predstavljen riječima koje otkrivaju veliku božansku ljubav i brižnost Gospodina, zajedno s čovjekovim dužnostima prema anđelima čuvarima općenito: “Evo, ja ću poslati moj anđeo koji će ići pred tobom i čuvati te na tvom putu, i dovesti te na mjesto koje sam pripremio, obrati pažnju na njega i čuj njegov glas, i nemoj misliti da ga treba prezirati, jer on neće oprosti kad si sagriješio, a moje je ime u njemu, ali ako budeš slušao njegov glas i činio sve što ti govorim, bit ću neprijatelj tvojim neprijateljima i ponizit ću one koji tebe muče.”
Tijekom kršćanskih stoljeća zabilježeno je nekoliko ukazanja arkanđela Mihaela. Jedno od najistaknutijih takvih ukazanja je ono koje se u sveopćoj Crkvi slavi 8. svibnja. Arkanđeo sveti Mihael ukazao se na brdu Gargano u Apuliji, u južnoj Italiji, u dane pape Gelazija (492.-496.). U špilji ukazanja podignuto je svetište i postalo je cilj pobožnih hodočašća u narednim stoljećima. Još jedan blagdan u čast svetog Mihaela Arkanđela, 29. rujna, prije poznat kao obljetnica je posvećenja nekadašnje bazilike svetog Mihaela i svih anđela na Salarijskom putu u Rimu. Ukazanje, slično onom na brdu Gargano, bilo je štovano u velikom svetištu zvanom Michaelion, u blizini Konstantinopola, prema povjesničaru Sozomenu, koji je pisao o sredini petog stoljeća, stoljeća velike pobožnosti svetim anđelima u općenito i svetom Mihovilu posebno.
U liturgiji mise sveti Mihael se smatra anđelom koji vodi duše vjernika koji su otišli u nebo: “Izbavi ih iz lavljih usta, da ih pakao ne proguta, da ne padnu u tamu; a ti Mihaele, sveti stjegonošo, uvedi ih u sveto svjetlo.”
Sveti Mihael se na poseban način zaziva u molitvama koje se čitaju nakon ili prije mise: “Sveti Mihaele arkanđele, brani nas u boju itd.” Ova konkretna molitva sažeti je oblik općeg egzorcizma protiv sotone i svih zlih duhova, koji je objavio papa Leon XIII.
Sve dok su Božja djeca izložena napadima Sotone u ovom svijetu, borbeni poklič svetog Mihaela: “Tko je kao Bog?” nastavit će plašiti i slamati sve sile zla, a njegova moćna intervencija u borbi u korist djece Božje nikada neće prestati.