Prema Rimskom martirologiju, 29. 08. je izabran za proslavu mučeništva ili glavosijeka sv. Ivana Krstitelja, jer je na današnji dan po drugi put pronađena relikvija njegove glave.
Veliki Židovski povjesničar Josip Flavije oko g. 90. dao o Ivanu Krstitelju ovako divno svjedočanstvo: »Herod je, naime, dao pogubiti toga Ivana, zvanoga Krstitelj, jer je bio dobar čovjek i Židove poticao na nastojanje oko kreposti, zapovijedajući im da se među sobom vladaju pravedno a prema Bogu pobožno i tako se očiste. «
Ivan nije živio za samoga sebe i nije umro za samoga sebe. Koliko je ljudi, obremenjenih grijehom, njegov tvrdi i strogi život doveo do obraćenja? Koliko je ljudi njegova nezaslužena smrt ohrabrila u podnošenju kušnja? A mi, odakle nama danas dolazi prilika da vjerno zahvalimo Bogu, ako ne od uspomene sv. Ivana, koji je bio ubijen za pravdu, a to znači za Krista?
Da, Ivan Krstitelj žrtvovao je od svega srca svoj život ovdje dolje iz ljubavi prema Kristu; on je radije prezreo naloge tiranina nego Božje. Taj nas primjer poučava da nam ništa ne smije biti draže od volje Božje. Ugađati ljudima ne služi velikoj stvari; štoviše, to često veoma škodi. A vrijeđanje Boga ne može ne dovoditi do velikih nedaća. Stoga, sa svim Božjim prijateljima, umrimo svojim grijesima i nagnućima, prezrimo svoje izopačeno samoljublje te dajmo da u nama raste žarka Kristova ljubav.
Veliki je sv. Augustin, ovim riječima komentirao taj događaj: »Tek što sam pročitao Evanđelje, pred našim se očima ukazao okrutan prizor: glava sv. Ivana na pladnju, prokleti nalog pun okrutnosti, jer se nije mogla podnositi istina. Jedna djevojka pleše, a jedna se mati odmara; usred bestidnosti i uživanja jedne gozbe drsko se stvara i izvodi bezbožna zavjera. I tako se na Ivanu ispunila riječ, koju je sam unaprijed rekao: ’On mora rasti, a ja se umanjivati. On je, uistinu, bio umanjen kad mu je bila odrubljena glava; a Krist je porastao na križu. «
Ne znam vas…
Gospodin će teškim riječima odgovoriti onima koji se budu pozivali na puku pripadnost određenom narodu ili vjeri ili nekom društvenom ili crkvenom položaju: „Kažem vam: Ne znam odakle ste. Odstupite od mene, svi zlotvori.“ Skloni smo nabrajati i isticati neke naše ljudske i vjerničke zasluge. Rado spominjemo da smo iz katoličke obitelji, da smo u vjeri odgajani, da smo išli na vjeronauk, da smo primili sve sakramente, da smo bili ministranti, da smo pjevali u crkvenom zboru… Hvalimo se time, kao da je u tome neka naša zasluga. Pa, Bog nam je dao da se rodimo i živimo u takvom okružju, hvala Bogu. Međutim, to nije dovoljno. Čuli smo kako Bog preko proroka Jeremije i preko Ivana Krstitelj poziva na dobra djela, na život u skladu s Božjim zapovijedima. Čuli smo kako Isus toliko puta naglašava potrebu dobrih djela. Po tome i samo po tome ćemo biti vrednovani. A onda, prema Isusovoj riječi, kad učinimo sve što nam je bilo zapovjeđeno, možemo samo reći: „Sluge smo beskorisne. Učinismo samo ono što smo bili dužni učiniti.“ Neka nas Gospodin ispuni takvom poniznošću i takvom zauzetošću oko dobra.